ill titlePlaquette eerste vlucht
Honderd jaar geleden begon de Nederlandse luchtvaart met een vlucht van 15 meter. Om dit te herdenken werd er op 28 juli 2008 in Soest een plaquette onthuld. Negen achterachterkleinkinderen van Willem Hendrik Schukking tillen gezamenlijk de blauwe vlag van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart op. Onder de vlag staat een gedenksteen die herinnert aan de eerste vlucht in Nederland op 28 juli 1908 met een vliegtuigje dat zwaarder is dan lucht. Een cougar-helikopter van de luchtmacht vliegt over en blijft hangen vlakbij de plek waar de plaquette staat.

Precies honderd jaar geleden waagde Schukking zijn eerste vliegpoging. Zijn zweeftoestel kostte 65 gulden en was gemaakt van bamboestaven, die aan elkaar waren geknoopt met koperdraad. De luitenant sprong van heuvel De Stompert in de richting van de Vlaskakkers. Na vijftien meter landde hij op de heidegrond, waar hij zelf een landingsbaan had gemaakt. Pas in 1909 vindt de eerste vlucht met een motorvliegtuig in Nederland plaats.

,,Grandioos'', zegt Jet van Oordt-Schukking (83) over de onthulling van de plaquette, die gemaakt is door de kunstenaar Jan te Kulve uit Eibergen. De jongste dochter van Schukking had niet verwacht dat de daad van haar vader ooit herdacht zou worden. ,,Het is jammer dat ik te weinig weet van de vliegerij van mijn vader. Daar vertelde hij weinig over, en wij vroegen verder ook niet wat hij allemaal deed.'' Ze vertelt dat haar vader zich later niet veel meer bezighield met vliegen. Hij ging toen op in het bouwen van vestingwerken.

De hele familie gaat na de onthulling op de foto met de gedenksteen, die onderaan de berg staat waar de eerste vliegpoging is begonnen. ,,Hier komen mensen langs en dan kunnen ze deze de steen ook zien'', zegt Neelco Osinga, voorzitter van de Stichting Historisch Zweefvliegarchief, die plaatsing van de plaquette heeft georganiseerd. ,,De VVV van Soest heeft vanaf nu een route met daarin het Schukkingpad.'' Osinga's toespraak eindigt met een driewerf hoera voor Schukking.

Langs de plek waar Schukking ging vliegen, loopt een tankbaan. Daardoor is geen looproute voor bezoekers mogelijk. Vanaf de heuvel is niemand meer in staat om een vlucht te proberen, want de omgeving staat vol bomen.

,,Hij zou het zelf nooit zo verzonnen hebben. Hij was een bescheiden man en ik denk dat hij zelfs verbaasd zou zijn als hij wist dat zo'n dag als deze kwam'', vertelt Willem Hendrik Peter Schukking, die vernoemd is naar zijn grootvader. Ook hij wist niets van het pionierswerk van zijn grootvader, al heeft hij hem lang gekend. ,,Ik heb vaak gelogeerd in Den Haag, maar het vliegen kwam nooit ter sprake. We gingen naar het planetarium of naar de film, de dingen die je doet als je een jaar of tien bent. Over het vliegen van mijn opa hoorde ik pas van mijn vader.''

Wim Adriaansen heeft veel gesproken met de familie van de eerste vlieger en schreef er uiteindelijk een boek over. Tussen de gevechtsvliegtuigen in het Militaire Luchtvaart Museum vertelt hij enthousiast over de vliegpionier. ,,Hij was luitenant bij de Genie, een onderdeel van de landmacht. Hij begon met het vliegen en dat vormde een basis voor het ontstaan van de luchtmacht.'' De auteur weet dat er wel eerder gevlogen werd in Nederland, maar dat dit altijd gebeurde met vaartuigen die lichter waren dan lucht, bijvoorbeeld de luchtballon. ,,Schukking wist veel van de luchttechniek, maar ook hij was afhankelijk van de wind en de steilte van de helling.''

Schokkings kleindocher Lia neemt het boek in ontvangst. Een goede herinnering aan haar opa was de bibliotheek in zijn huis met heel veel boeken. ,,Het leukste is te weten dat mijn opa ook een jongeman is geweest met idealen en een vooruitziende blik.''

Bron: Nederlands Dagblad


Copyright © 2011 Jan te Kulve